Westernridning och hästhantering

måndag 9 juli 2012

Hästhantering - grunderna

Idag har jag för första gången umgåtts med varmblodet L. Hon är en 5-årig varmblodstravare som inte kommer att hålla för travet. Som så många andra varmblod har hon därför sålts för en billig peng. Familjen hon har skänkts till har ingen direkt erfarenhet av hästar, men vill gärna lära sig. Som så ofta så hamnar alltså en "grön" ridhäst hos en lika "grön" ägare. Min uppgift är att omskola henne, och också ha ridlektioner för barnen i familjen. Samtidigt kommer både mamman och pappan att få en hel del läsning och läxor av mig, om saker som jag tycker att man bör kunna som hästägare.
I vilket fall, där stod ett ranglig mörkt sto och väntade i corallen vid deras stall. Hon var trevlig men samtidigt ganska nervös och osäker.


De förra ägarna hade berättat för de nya (okunniga) hur de skulle hantera det här stoet: "När ni leder henne, så håll i grimskaftet precis under grimman. Då har hon inte en chans att dra iväg. Och är hon olydig så drämmer ni till med knytnäven i bogen på henne. Eller pisken, om den är i närheten." Jisses...

L var förstås, som de flesta hästar, trots det väldigt nyfiken och intresserad. Fokus idag var att stå stilla på behörigt avstånd från mig, att komma mot mig, att stanna på behörigt avstånd, att rygga och att kunna ledas utan att gå förbi eller för nära. Sammantaget så gick det väldigt bra, vid slutet av passet hade jag en häst bakom mig som uppmärksamt leddes utan att försöka tränga sig förbi, nafsa i axeln eller något annat påhitt.

Det bästa med alltihop var att mamman var väldigt intresserad, tänkte klokt och tog till sig av instruktionerna. Jag är helt överygad om att L kommer att bli en jättetrevlig promenadhäst, så länge som vi börjar skapa lite regler och sedan håller dem.

I morgon kommer vi att repetera dagens lektion, både för häst och för ägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar